És innegable
que l’estudi de la ciència ens ha permès evolucionar com a espècie. Hem solucionat
qüestions dificultoses que ens plantejaven greus dificultats, des de l’invent
de la roda fins al descobriment de la penicil·lina. Són avenços que sense cap
pretensió idíl·lica han provocat una marca en la història de la humanitat.
Ara,
en la postmodernitat algunes persones es qüestionen l’ús massiu de la
tecnologia, en tant que correm el perill de deshumanitzar tot el que fins al
moment ha estat colonitzat per les relacions, les mirades, les paraules... En
definitiva, defensen que alguns elements tecnològics ens roben espai a les
persones.
Aquest
afany tecnològic, també s’ha transportat al món social, cultural i educatiu.
Ara, els projectes s’han d’avaluar com si fossin experiments de laboratori, amb
grups control, grups tractament, dades, estadístiques, qüestionaris i molta
burocràcia. Segons es diu, és l’única manera d’assegurar que un projecte
funciona i aconsegueix els objectius marcats. Per tant, tornem a tecnificar i
quantificar allò que era voluble i impalpable.
La
criança dels nostres fills, sembla que també esdevé una llaminadura per aquells
amants de la quantificació de la vida. Algun personal sanitari i social,
(pediatres, ginecòlogues/egs, llevadores, infermeres/ers, educadores/rs...) ens
extenuen amb discursos basats en termes científics. Que si el cervell fa això,
que si s’ha demostrat allò altre, que si les proves indiquen no sé què... tot davant
de situacions on el que fem com a pares i mares no els acaba de convèncer. Per
mi, és el discurs de la por i la ciència davant la intuïció humana.
Però on
queda la part genuïna que tots i totes tenim a dins? De veritat hem de fer cas
de metges amb cara graciosa com l’Estivill? que ens diuen:
“...lo más probable es que en
ese momento esté llorando a moco tendido... Ni caso. Seguid hablando como si
nada...”
El seu
estudi està basat en dades científiques, i ell mateix aporta aquestes dades.
Però retornant als nostres orígens, recordant que som mamífers, em pregunto en
quin moment de l’evolució ens hem perdut tant per deixar plorar els nostres
fills i filles sense atendre’ls o deixar-los dormint allunyats de la nostra
protecció.
Quin altre animal mamífer estableix aquesta relació amb les seves
cries? I quin utilitza la ciència per sobre del que sent com a mare o pare? És
clar que la resposta és cap. La primera relació d’afecte que experimentem com a
éssers humans és amb la nostra mare, esdevenint una connexió simbiòtica ineludible
en tant que la mare necessita el nadó en la mateixa mesura. Desestabilitzar aquest
primer contacte amaga un rerefons ideològic.
Així,
aquesta desafecció i abandonament (per molt que sigui momentani), aquesta
necessitat de deixar sol algú davant una demanda, aquesta voluntat d’aprendre a
base d’aïllament... només em condueix a la perpetuació del model hegemònic del
capitalisme. Soles davant el perill, soles davant la por, soles davant les
adversitats, soles davant l’aïllament. És l’educació perfecta per un sistema individualista
i egoista.
Tot i
aquesta conjuntura, cada cop s’obren més projectes en favor d’una criança
respectuosa. Promouen el contacte físic, la confiança amb les decisions preses,
l’autoregulació dels infants, la lactància a demanda i altres iniciatives que
ens transporten cap a l’origen genuí de les nostres intencions.
En els
últims anys, les escoles d’aquest tipus estan florint com a bolets, els grups
de pares i mares que s’ajunten són cada cop més nombrosos i els projectes de
pre-part, part i postpart respectuós també augmenten significativament. I això
només és símptoma que ens estem apoderant. Que s’ha decidit passar a l’acció
davant un discurs oficial que no agrada. La racionalització està deixant pas a
la improvisació i la intuïció.
Les
mares i els pares que no estem alienats amb la desafecció produïda en els
discursos en l’àmbit clínic i educatiu estem buscant alternatives i les estem
trobant. Per això, es veu cert aire d’esperança. Podem utilitzar la ciència per
aprendre, conèixer, evolucionar i augmentar la nostra qualitat de vida, però
per damunt de tot, seguim sent mamífers i seguim el nostre instint.
Per
altra banda, aquesta situació hauria de ser un senyal d’alarma per les
institucions mèdiques, socials, culturals i educatives. Estan observant, en el rol d’espectadors
atonits com cada cop, més mares i pares ens allunyem de la normalització
imposada i ens acostem a altres mirades menys racionalitzades.
Crec que la
reflexió és necessària per induir a una autocrítica estructural d’unes
institucions que no deixen espai al saber profà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada