Philippe
Pinel és un personatge clau per analitzar en quin moment la bogeria es concep
com a malaltia, i conseqüentment es compren que la ciència és qui se n’ha de
fer càrrec. Va proposar un tracte humà i alliberador de les persones amb
malalties mentals oposada al tracte anterior dirigit per l’Església i l’Estat.
Tal i com Foucault va descriure, les institucions eclesiàstiques s’encarregaven
de corregir i eliminar a les persones “embruixades” a través de càstigs,
persecucions i execucions. Intentaven desfer-se de tot allò diferent que no
encaixava amb els models ètics i ideològics del cristianisme. En tot aquesta
situació de sacrificis i morts l’Estat decideix fer-se càrrec de la situació i
comença el què Foucault anomena, l’inici del gran tancament, en què ja no eren
executats públicament, però eren aïllats en centres tancats. En contraposició
Pinel proposa pensar la bogeria en termes de factors hereditaris i ambientals.
Comença una classificació on es distingeixen diverses classes de bogeria, que
seria el preludi per les investigacions dels metges higienistes que van
promulgar la psiquiatria com una especialitat més de la medicina.
Seguint
la línia de Pinel, intentant medicalitzar i psicologitzar la malaltia
mental, apareixen dues grans figures,
Emil Kraepelin i Sigmund Freud. Kraepelin va intentar classificar els processos
psíquics a partir de l’observació dels comportaments. Estava inspirat en el
paradigma positivista i higienista que tenia com a finalitat aportar un
coneixement únic en una classificació estàndard sobre el patiment mental. En
canvi Freud buscava les estructures profundes que motivaven els comportaments,
fugint de les pautes homogènies que proposava Kraepelin.
Així
van aparèixer dos grans corrents, el model biomèdic kraepelinià i els corrents
antipsiquiàtrics que posaven en dubte el primer. L’aparició dels neurolèptics,
per els seguidors de Kraepelin, va ser la solució a les situacions de tancament
ja que aconseguien estabilitzar la simptomatologia negativa de les malalties
mentals. Tot i així, el corrent d’antipsiquiatria entenia que s’havia d’acostar
els subjectes cap a actuacions comunitàries, ja que darrera de cada pacient hi
havia una història, una biografia, una persona i que en molts casos els
problemes de salut mental anaven relacionats amb dissonàncies amb l’entorn.
David Cooper va ser un dels propulsors d’aquesta idea, en què relacionava
malalties mentals amb l’entorn ambiental i social. Seguint aquesta línia,
Francesc Tosquelles argumentava que les categoritzacions de les malalties
mentals significaven clares regressions ja que ell opinava que era més
important treballar amb la vida de les persones que no pas intentar
classificar-les. En aquest sentit es va desenvolupar la reforma psiquiàtrica
que volia posar fi al model clàssic asilar i començar un procés de
desinstitucionalització basat en intervencions comunitàries. Aquesta reforma va
patir diversos entrebancs, ja que depenia molt de les situacions
políticoeconòmiques de cada país i es va viure com una manera de
“psiquiatritzar” la psiquiatria, en el sentit que passava a ser un terreny
abordat per aquesta especialitat. D’aquesta manera no va ser considerada una
reforma que aportés canvis significatius en quant a intentar revolucionar la
psiquiatria.
Un
altre personatge interessant per comprendre l’àmbit de la salut mental és Franco
Basaglia, que en les seves tesis expressa com l’antipsiquatria no és una
metodologia a seguir, sinó que intenta posar en dubte tot allò ja establert. També
exposa com la psiquiatria clàssica s’ha allunyat i especialitzat de manera que
s’ha ubicat en una elit intocable, posició que l’afavoreix al no ser accessible
a tothom. Ell proposa apropar aquest coneixement als pacients, intentant aportar
un punt de neutralitat. Exposa també la necessitat d’abordar aquest àmbit a
través d’una visió holística, comprenent que les persones no són només processos
científics, sinó que són un conjunt d’elements tan socials, com culturals,
físics, etc.
En
una consulta, Franc Basaglia explicava com “els serveis
psiquiàtrics de caràcter preventiu, així com es projecten i actuen avui, queden
inserits en la lògica econòmica que ha respost a la malaltia mental amb la
segregació”. D’aquesta manera explica com les respostes
al tractament de les malalties mentals van directament relacionades amb la
situació política i econòmica del territori. En aquest sentit entén que pertànyer a les classes més desfavorides pot generar
una dependència de les institucions, que no intenten guarir sinó convertir la
malaltia en un fet irreversible. Ell proposa millorar la relació entre el
ciutadà i la societat ja que és la manera de donar valor a l’ésser humà i no a
la malaltia. D’aquesta manera es pot individualitzar les necessitats de la
població i oferir el que la persona necessita en tots els nivells, ja sigui
social, ambiental, laboral, etc.
Actualment
l’àmbit de Salut Mental segueix sent tractat a través del model biomèdic
ancorat en les premisses del positivisme. El paradigma mèdic, clínic i
medicalitzador afavoreix el poder de les institucions com a eines
imprescindibles i inamovibles que exerceixen el poder del coneixement sobre la
psiquiatria com a institucions úniques i fiables. Poc a poc es van formant
projectes dedicats a les intervencions comunitàries que s’allunyen de les idees
més Kraepelianes, però encara queda lluny la proposta de la Reforma
Psiquiàtrica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada