Reedició i amplicació d’un post de just fa un
any:
A la nostra terra tenim una gran
tradició pedagògica de personatges que van intentar aplicar mètodes innovadors
i humanistes, radicalment trencadors pel moment històric i polític en el qual
vivien. Estic parlant de Ferrer i Guardia, Rosa Sensat, Pau Vila, Joan Bardina
i un llarg etcètera. Tot un seguit de persones que davant la repressió
educativa, evidentment lligada a la social, van decidir innovar i abocar-se cap
a camins que s’allunyaven d’allò establert. No van tenir por, o potser si, però
van ser valents i van utilitzar la desobediència educativa per apropar-se als
seus objectius. A més a més aquí a Catalunya també tenim una llarga tradició
d’escoles cooperativistes creades per mestres on es van generar importants
avenços en l’àmbit pedagògic.
Amb l’entrada del capitalisme més salvatge estem
perden aquest llegat històric, la cultura humanista i renovadora que ha
caracteritzat una part de l’ensenyament del nostre país es difumina en una
negror de lleis i obligacions. Tornem a l’educació conductista del premi i el
càstig, a promocionar la competència inhumana entre iguals, a no respectar els
processos vitals i d’aprenentatge de cada persona. Estem preparant alumnes per
una vida sense vida, on no s’aprèn a compartir, a estimar o valorar. On no es
deixa créixer, sinó que s’obliga a créixer. On els sentiments queden engolits
per les obligacions i els currículums escolars. Estem arriscant el futur social
amb una educació repressiva on preval la llei del més fort, o dit d’una altra
manera, la llei del qui té millor nota.
Per altra banda, en el paraigua d’una educació heteropatriarcal,
bípede i capacitista, les diferencies queden en un marge, apartades i
discriminades. Són les mateixes ensenyances i construccions socials apreses en
la infantesa que més tard es reprodueixen en l’edat adulta, on aquell “altre
diferent” és repudiat i exclòs de tot allò social, cultural i sexual. La
diferenciació entre classes socials, entre funcionalitats o entre gèneres són concepcions
instaurades en les intencionalitats i profunditats del sistema educatiu més
primari.
I ara, en aquest inici de curs, ens plantegem de nou l’aplicació
de la llei Wert, una llei clarament anti-pedagògica que està efectuada per
aquells que subestimen l’educació. Però no ens equivoquem, no és més que un
pedaç ideològic, un afegit amb color polític, una consecució de l’educació
capitalista. La contrarietat no radica en si fem una hora més de matemàtiques,
o de socials o si posen religió. El problema és més profund: és estructural.
En termes generals els sistemes educatius, perden cada dia més
valor i importància en les opinions de les persones, ja que mostren cada vegada
més la seva falta de perícia, no solament per seleccionar els continguts que
aprendran els escolars, sinó que tampoc saben seduir a infants
i joves per ingressar a l'aventura del
coneixement.
En aquesta nova fórmula pedagògica, dins del
sistema capitalista, s’entén el paper del professor com un obstacle en el procés
d'aprenentatge. L'alumne ha d'enfrontar-se solament amb el material preparat
pels experts. S'ha substituït la idea de transmissió de coneixements per la
nova fórmula d'aprendre a aprendre; es tracta que l'alumne desenvolupi la seva
intel·ligència formal guiant-lo cap a la resposta sense que el professor
intervingui més que com un mediador o un vigilant.
Tampoc recau gens d’importància
a la capacitat critica i d’anàlisi que puguin generar aquests individus
en la societat, promovent així, l'individualisme i la competència innecessària
entre els estudiants, per demostrar qui pot aconseguir millor nota, coaccionant així qualsevol iniciativa de
solidaritat entre els éssers socials que interactuen entre si dins de les
diverses institucions educatives.
Crec
que la pedagogia es
caracteritza per la paciència i la necessitat de perdre el temps per anar
teixint laboriosament i lentament les experiències de la vida,
fomentant la capacitat crítica i l’acceptació de les diferències. Però sense
una desobediència pedagògica aquests canvis estructurals es perdran en un mar
de protocols, currículums i avaluacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada