En l’actualitat els infants es veuen immersos en una
societat supèrflua i líquida, on predomina la immediatesa i els referents
mudables. S’han perdut els lligams socials i els agents culturals són volàtils
i espontanis. Som en un context on tot dura poc perquè no té sentit
allargar-ho, on amb un moviment de dit pots aconseguir una gran quantitat de
coneixements. I en aquest entorn estan creixent els infants, en un núvol d’informació
ràpida, en el paral·lelisme amb un establiment de menjar ràpid: on hi pots
trobar molta informació en poc temps però sense assegurar-ne la qualitat.
En aquesta situació voluble hi cal sumar la immensa
quantitat d’estímuls provinents de l’exterior que perpetuen aquesta conjuntura.
Molts infants disposen de l’ús de telèfons mòbils, tablets, ordinadors i
televisió sense cap límit i s’han convertit en el seu referent cultural, social
i comunicatiu.
Aprofitant aquest nou emplaçament les farmacèutiques i
les branques biologistes de la psicologia i la psiquiatria han aprofitat per
engrandir la classificació de trastorns mentals i les seves corresponents
medicacions. Amb el que denominen el TDAH. Però la perversitat arriba molt més
lluny en la mesura que es pretén tenir infants quiets i submisos en aquest món
tan immediat i consumista. Sense reflexionar i indagar sobre els territoris i
les relacions que esdevenen en la vida dels infants, on la resiliència es
pertorba amb consignes autoritàries que perden poder en tant que mai l’han
posseït.
Per acabar d’adobar i condimentar tot aquest entramat
també cal analitzar la realitat contextual dels infants a les escoles. S’obliga
a aprendre textos sense capacitat crítica sobre temàtiques no demandades, només
per complir currículums escolars. En aules buides de vida i plenes
d’obligacions imposades. En un sistema educatiu que discrimina i exclou, que no
està preparat per integrar les diferències. Per tant, com podem demanar als
infants que segueixin la trajectòria escolar sense revelar-se? És contradictori,
com per una banda l’entorn social i cultural promou estímuls d’immediatesa i a
l’escola es demana perseverança i obligacions respecte temàtiques que no
interessen. Així, en aquest antagonisme els infants es mouen en un mar
d’estigmes, medicacions i prejudicis que els encaminen cap a una edat adulta
medicalitzada i protocol·litzada.
Penso que si més no, cal un aturament i una reflexió
entorn de la patologització de la infantesa, que ens condueix a un allunyament
de la diversitat humana per apropar-nos a la higienista idea de la perfecció i
la normalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada