Aquesta conversació és fictícia però no s’allunya
molt de la realitat. Remarca els pocs espais on poder expressar la maternitat,
la paternitat i la criança des de mirades diferents.
DIÀLEG ENTRE DUES MARES
(Dues mares assegudes en un banc d’un espai
públic amb les seves filles petites. Les tenen en braços i assegudes a les
cames. Les dues tenen un pit fora mentre les nenes van jugant i de tant en tant
s’acosten al pit per menjar)
(Després d’un silenci)
Estela - Avui he estat pensant en les coses que ens
passen com a mares. No paro de rebre consells, crítiques i judicis sobre
l’educació i la criança...
Agnès - A mi em passa el mateix, sempre les mateixes preguntes, advertències,
recomanacions... la veritat és que es converteix en un cercle viciós.
Estela - Sí, sí, això mateix volia dir. És com un
“déjà vu” constant
Agnès - Estàs al metro, la teva filla plora i algú
desconegut et pregunta: per què no li dónes el xumet?
Estela - Que pesats! Com a mare ens hem de justificar
contínuament... amb preguntes com; encara dorm amb tu?
Agnès - I, per què no la poses al bressol?
Estela - Sempre la tens en braços?
Agnès - Així et cansaràs eh?
Estela - I el tema estrella, encara pren el pit?
Agnès - Ui, que gran és per prendre el pit, no? I no menga res més?
Estela - Unes farinetes almenys, pobra criatura no?
Agnès - I això de donar-li a demanda?
Estela - Segur que surt malcriada, jo ja t’he avisat!
Agnès - I també veig que la deixes molt a terra, posa-la a una gandula millor
Estela - Si, i també millor lligada, que si no es mou
massa
Agnès - És que això que siguin tan moguts…
Estela – Això vol dir que són dolents, són ben bé el
dimoni en persona!
Agnès - No cal que ho diguis…
Estela - I no sé si a tu et passa però sempre arriba
la gran frase… S’acostumarà!
Agnès - I tant! I quan sento aquesta paraula em pregunto, a què s’acostumarà?
Estela - A què se l’estimin?
Agnès - A sentir-se estimada…
Estela - A què li facin petons?
Agnès - Al contacte…
Estela - A fer petons?
Agnès - A ser afectuosa…
Estela - A fiar-se dels adults?
Agnès - A ser confiada…
Estela - A ser respectada?
Agnès - A estimar-se...
Estela - A no ser jutjada?
Agnès - A sentir-se lliure...
Estela - A prendre decisions per ella sola?
Agnès - A saber dir que no...
Estela - A experimentar?
Agnès - A ser curiosa...
Estela - A rebre amor quan ho necessita?
Agnès - A sentir-se part d’una tribu...
Estela - A respectar la diferència?
Agnès - A no tenir prejudicis...
Estela - Si... és que realment amb aquesta criança
estem forjant monstres maquiavèl·lics
Agnès - Clar... suposo que per això tothom ens pregunta perquè ho fem així...
Estela - En realitat segur que és millor que
s’acostumin a l’apatia
Agnès - I al poder
Estela - I als càstigs
Agnès - A fer les coses perquè agraden als adults
Estela - A plorar i sentir la indiferència
Agnès - A ser comparades constantment
Estela - A no ser escoltades
Agnès - A no ser valorades
Estela - I sentir que tot això és pel seu bé
Agnès - Per adaptar-se al món real
Estela - Al món que després volem canviar
Agnès - Però que ja eduquem i criem perquè no canviï mai
Estela - Això sí que és un cercle viciós
Agnès - I un “déjà vu” inacabable...
(un silenci d’uns segons mentre les mares
miren les filles que juguen assegudes a les seves faldilles. Una mare aixeca el
cap i mira l’altre)
Agnès - Un altre tema, que també em posa els pèls de punta, és quan comencen
les comparacions.
Estela - Ostres i tant! Quin gran tema. Perquè la teva ja camina no?
Agnès - Si i tant, i ja comença a escriure amb lletra lligada
Estela - Doncs la meva ja sap anglès
Agnès - La meva va a una guarderia que parlen 5 llengües
Estela - Que interessant! A la meva li ensenyen
economia i direcció d’empreses
Agnès - Totalment necessari per al món d’avui en dia
Estela - Si clar, només faltaria
Agnès - I a les nits li llegeixo la Ilíada
Estela - Que curiós, la meva ja la llegeix sola
Agnès - Ja, però la meva després de llegir-li, en fa un resum amb les 5
llengües de la guarderia
Estela - Fantàstic. Això sí que és indispensable.
Agnès - Clar dona, s’ha d’estar preparat pel futur
Estela - És important que aprenguin a ser bones
ciutadanes
Agnès - Però no tant que aprenguin a ser felices.
Estela - Això ja tindran temps a fer-ho!
(un silenci mentre es miren les mares amb
complicitat i amb un somriure a la boca)
Estela - Per cert, una altra cosa que m’inquieta, tu ja la portes a fer
activitats? Sembla que han de fer mil coses... quin estrès!
Agnès - I tant que si... jo la porto a piscina, música, dansa, teatre, ballet,
i els caps de setmana al grup excursionista i a yoga.
Estela - (somriu) Tot això és fantàstic per tenir temps per compartir amb
família. Jo també la porto a tot arreu.
Agnès - Sobretot que no ens trobem algun dia on tinguem una estona per estar
amb les nostres filles i parelles a soles
Estela - Quin horror. Què faríem?
Agnès - No ho sé la
veritat... parlar entre nosaltres?
Estela – Si, però de què?
Agnès - Dons de totes les
coses que fem
Estela - I de per què encara pren el pit
Agnès - i de com
s’acostumarà a tot això
(torna a aparèixer un silenci mentre la filla
de l’Agnès demanda pit i s’hi enganxa amb facilitat)
Estela - Saps que? L’altre dia em preguntaven a quina escola anirà i la veritat
és que vaig dubtar molt
Agnès - Vas dubtar? Per què?
(irònicament)
Estela - No tinc clar que l’escola ordinària sigui el millor per ella
Agnès - No t’agrada el que
si fa? (somrient)
Estela - (pensativa) No vull dir que
desaprovi totes les escoles, ni molt menys
Agnès - Vols dir que no et sents còmode amb algunes en concret?
Estela - Amb algunes i amb totes, és un sentiment estrany però que el sento i el
vull compartir
Agnès - Fas bé, jo també tinc aquesta remor a dins. No voldria que no la respectessin
tal com és.
Estela - No vull que estigui asseguda tantes hores
Agnès - Sense estimular la
seva imaginació?
Estela - Ni el moviment
Agnès - Ni la llibertat
d’elecció
Estela - Obligant-la a pintar sense passar-se de la ratlla...
Agnès - És que quina bogeria
deixar anar la creativitat i pintar fora d’on estar marcat... a qui se li
acudeixen aquestes idees? Als infants dolents!
Estela - I estudiar coses a la força...
Agnès - Reprimint la
capacitat innata d’aprendre
Estela - Generant rebuig cap al coneixement
Agnès - Llegint textos
imposats
Estela - Produint repulsa per la lectura
Agnès - Obligant a fer
deures
Estela - Sobrecarregant la seva vida des de petits
Agnès - Sentir-se valorada
en funció d’una nota
Estela - Comparant-se amb els seus companys i companyes
Agnès - Fomentant la
desigualtat
Estela - Entre llestos i ximples, els que es porten bé i els que no, els grassos
i els prims...
Agnès - No tinc clar que
vulgui això per ella
Estela - Jo tampoc em quedaria tranquil·la si anés a un lloc així
Agnès - Però t’imagines tot
el que haurem d’aguantar si no van a l’escola ordinària?
Estela - Doncs millor ni pensar-ho....
Agnès - Serà tornar a
començar a respondre preguntes i més preguntes
Estela – Però, i què farà després?
Agnès - Quan vagi a
l’institut no s’acostumarà i serà pitjor per ella
Estela - Tornem-hi amb la paraula acostumar...
Agnès - I ja no et dic quan
vagi a la universitat
Estela - És curiós, en aquell moment tindran uns 6 anys i ja estarem
pressuposant que aniran a la universitat!
Agnès - Quin gran fracàs si
no ho fan...
Estela - I que estudiïn una carrera de ciències!
Agnès - Si, que les de
lletres no serveixen per res
Estela - Per això, és millor que les anem “putejant” des de petites
Agnès - Perquè ara si, que s’acostumin
a la individualitat egoista de la llei del més fort
Estela - Això els permetrà sobreviure en aquest món
Agnès - I perpetuar-lo
(L’Estela s’aixeca sostenint la seva filla en
braços, ja que s’està adormint. La balanceja amb el cos)
Estela - Crec que el canvi comença molt abans del que ens pensem
Agnès - Que vols dir?
Estela - Que ja ho deia Michel Odent, per canviar el món hem de canviar la forma
de néixer.
Agnès - Quanta raó
Estela - Arribem desconnectades, allunyades per aparells, llums, persones
desconegudes, medicines, en espais massa protocol·litzats
Agnès - Aquí és on comença
tot
Estela - Clar. La primera relació d’afecte la tenim amb la nostra mare. I ja ens
separen d’ella només arribar al món
Agnès - I el pitjor de tot
és que les mares i els pares ho permetem
Estela - Imagino que això és el que hem après, o ens han dit que és el que s’ha
de fer
Agnès - Amb el centenar de
visites que pertorben la lactància i el pell amb pell
Estela - Amb roba innecessària
Agnès - Amb bressols
allunyats del pit de la mare
Estela - Amb olors artificials
Agnès - Amb pautes de la son
Estela - I del menjar!
Agnès - Amb intervencions i
controls abusius
Estela - Aquí és on s’origina tot
Agnès - I on es comença a
perdre tot
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada