El tema de la privacitat en les
persones amb diversitat funcional crec que amaga un rerefons relacionat amb la
postura que adopta el professional davant el subjecte. En el moment en què ens
plantegem no salvaguardar la privacitat més íntima d’una persona, entenc que es
genera una posició subjectiva del professional on es situa en una estructura
relacional més elevada i pren consciència de què pot decidir per ell. El vincle
entre educador i subjecte es converteix en una relació de poder, anul·lant
qualsevol valor a les opinions de la persona. Es desenvolupa una relació entre
subjecte i professional on la distància necessària per aconseguir un treball
objectiu es converteix en una distancia de valors, on el professional genera un
distanciament amb l’objectiu de marcar aquesta diferència de posicions,
comprenent que el subjecte sempre estarà situat en un esglaó més baix. En els
casos de persones amb diversitat funcional aquest fet és més comú, ja que la
pròpia discapacitat facilita aquesta visió paternalista i estigmatitzada, on es
situa el subjecte en una posició de vulnerabilitat en quant a la guarda de la informació
més personal i íntima. El fet d’entendre aquestes persones com a subjectes que
no tenen dret a la privacitat reforça la idea de la diferència negativa entre
el professional i la persona ajudada.
Erich Fromm (1980) va descriure: “Cuando nace un hombre se le fija un
escenario”.
Amb aquesta frase, Fromm es referia a que a cada persona se li designa un
entorn, amb les seves característiques morals i ètiques, amb les seves pautes
de comportament, amb tot un seguit d’elements que marcaran l’estructura del
caràcter personal. En l’època d’adquisició de comportaments socials, és a dir
en la infantesa, som influïts per la
cultura a través dels membres adults de la societat. Els coneixements, hàbits,
rols o inclús sentiments que ens inculquin, tindran sèries repercussions en el
futur. D’aquesta manera podem arribar a entendre la raó dels problemes
posteriors durant l’adolescència o l’edat adulta, com les pors, les
inseguretats o els sentiments reprimits. El cas de les persones amb diversitat
funcional és un clar exemple de com hem normalitzat i estigmatitzat la seva
posició des de la vessant cultural. Les tessitures socials que fonamenten les
seves identitats, exposen com les persones queden emmarcades en els seus propis
rols, impedint de forma repressiva que s’expressin i es desenvolupin segons els
seus interessos i les seves necessitats. D’aquesta manera, en diverses
ocasions, aquestes persones són encasellades en una estructura feble on les
seves pertinences més íntimes i personals no gaudeixen de cap valor i poden ser
desvelades sense cap impediment. Així, el professional no és capaç d’entendre la
importància de la privacitat, i que salvaguardant les idees més personals és quan
es demostra un verdader respecte per la persona.
Amb aquests conceptes enfoco la
problemàtica ètica de la privacitat en persones amb diversitat funcional,
posant l’accent en la relació de posicions, on el professional que desvela
lliurement els secrets de les persones es degut a què s’ha establert en una
posició de superioritat.
Per una altre banda entenc que
existeixen situacions en què el professional ha d’indagar sobre la vida privada
d’una persona per poder atendre, prevenir, solucionar o millorar una situació
que pot comportar un risc. En ocasions on el subjecte no vol explicar alguna
intimitat, acció o problemàtica, però que d’aquesta explicació en depenen terceres
persones, entenc que s’ha de fer un exercici per intentar convèncer-la per
poder actuar. Tot i això, el professional ha de seguir amb les pautes de
privacitat i intentar salvaguardar la figura del subjecte per mantenir la seva
integritat com a persona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada