La nostra
societat occidental elabora un llenguatge que parteix, en molts
casos, d'un binomi. Bo-dolent, sa-malalt (o sa-boig), normal-anormal,
home-dona... aquesta binomització crea una clara i simple estructura
mental. Però aquesta categorització resulta ser alhora molt
perversa, discriminadora i exclusiva. El llenguatge configura la
nostra ment i delimita la nostra manera de percebre i veure les
realitats1,
per exemple, amb el binomi home-dona que socialment es relaciona amb
els generes masculí-femení s'exclou altres tipus de cossos com els
transsexuals2
o intersexuals3,
per tant, el llenguatge elabora una realitat en la qual no tothom
resta intel·ligible ni inclòs. Alhora, el llenguatge està
configurat amb un significat, aquest dona una valoració a cadascuna
de les paraules que determinen la percepció social de la persona
classificada amb aquella paraula. Les paraules “malalt” o “boig”
parteixen d'una valoració negativa4,
ja que històricament les persones titllades amb aquestes paraules
han estat discriminades, estigmatitzades, controlades, castigades i
marginades5,
un fet que actualment encara succeeix i amb la reforma del codi penal
s'augmentarà altra cop aquesta discriminació que s'ha lluitat en
contra durant anys6.
La fabricació7
de significat i descripció de la històrica bogeria, o actualment
anomenada problemàtica de salut mental, ha estat controlada pel
discurs hegemònic mèdic, en aquest cas l'especialitat de la
psiquiatria. Doncs aquesta ha estat la que ha perpetuat la
construcció de la bogeria i l'ha legitimitat a través del seu poder
i influència social com a malaltia. Si no hi hagués una construcció
de malaltia i la seva significació social, les persones amb aquesta
categoria serien tractades i vistes de manera distinta i aquesta
diferència, que partia d'una categorització religiosa no s'hauria
reproduït al llarg de la història amb l'aparició de la ciència
com a desmitificadora de la construcció mística de la realitat.
Abans de
parlar de la psiquiatria actual cal parlar sobre els seus orígens
històrics i de tal i com han construït la bogeria o malaltia
mental. El treball de Charmaine Williams (2013) ens mostra una
perspectiva històrica de la concepció de la bogeria i la malaltia
mental. La bogeria, com ens explica Foucault, es visibilitza8
en el tancament dels considerats bojos dins d'Asils per a Lluinatics
(Lunatic Asylums). En aquest
moment es concebia a la persona boja com un dimoni o un maleït, per
tant, s'entenia com quelcom religiós, com un càstig diví cap a la
persona o la seva família. Aquests centres van suposar el principi
de l'aïllament, visibilització i institucionalització de l'anormal
i l'estrany, per tant, el marginar, assenyalar i internar allò que
vulnera la norma social i l'ordre social. L'internament no se'l
concebia com una cura o rehabilitació, sinó com una clausura i, en
molts casos, un càstig. El tancament era llavors un mecanisme per
mantenir i perpetuar un ordre social justificat amb arguments
religiosos.
Més
tard van aparèixer els Asils per Insane (Insane Asylums)
aquests centres eren un clar
recurs per aïllar persones problemàtiques dins la societat, en
molts casos, els perfils de les persones internats eres idèntics al
de les presonsl. Aquest internament servia, altre cop, com a
estratègia política per aïllar, visibilitzat, i tancar a aquell
detractor del poder de l'Estat. Aquests centres no van trigar en
omplir-se ràpidament i provocar un excés de persones amb
“necessitat social” d'internament mentre els recursos i places
als Asils eren insuficients.
Poc
a poc es va traspassar aquesta cosmovisió religiosa dels Lunatic
Asylums i Insane Asylums, basada
en el mite i la religió, en una visió científica i investigada
mitjançant el mètode científic hipotetico-deductiu, un fet que no
la transforma la percepció en més objectiva, però si més
legitimada socialment, ja que el llenguatge usat i la complexitat
d'aquest és popularment irrefutable. Per això van anar
desapareixent els Asils i es van transformar en Hospital of
Mental Hyigene. Aquest canvi
lingüístic va suposar un canvi de paradigma en la concepció del
boig i l'anormal, ja s'incorpora nou llenguatge mèdic per parlar
sobre el boig, s'escriu sobre malaltia mental i s'investiga en la
curació d'aquests. Finalment apareixen els Hospital de Salut Mental
que són els que actualment tenim. L'interessant
terme que segueix perpetuant-se amb l'internament és la
visibilització, que Foucault ens parla, perquè la bogeria segueix
essent construïda i significada socialment per l'existència de
centres com aquests i per l'exclusivitat que generen en el tracte
d'aquestes persones catalogades com a malaltes mentals.
Aquest
procés de producció de saber sobre la bogeria/malaltia mental va
ser portat i conduit pel poder psiquiàtric, que durant tots aquests
anys va afanyar-se a ser reconeguda com especialitat mèdica.
Aquesta, juntament amb la psicologia clínica, intenten comprendre la
salut mental des de la ciència mèdica mentre, actualment i
anteriorment, mai s'ha pogut entendre i estudiar el cervell a la
perfecció. Per tant, la psiquiatria i la psicologia clínica s'han
ajuntat al costat del discurs clínic aconseguint legitimitat i poder
d'influència social mentre no representen més que una altra
perspectiva que opina sobre la salut mental i no produeix un
coneixement de veritats universals.
En
aquest llarg trajecte d'Asil a Hospital, la psiquiatria va anar
provant diferents tècniques de control, rehabilitació i suposada
cura dels pacients, entre ells podíem trobar la lobotomia, les
descàrregues elèctriques o els banys d'aigua freda. Aquests
tractaments únicament produïen la destrucció de la salut mental
del pacient que, en molts casos, era irrecuperable. Per tant, la
psiquiatria, durant aquells anys per constituir-se com a especialitat
mèdica, va jugar amb la salut de moltes persones concebudes com a
malaltes. L'altra pregunta que caldria fer-nos és si eren
verderament “malaltes”. Com hem pogut veure anteriorment els
internats, en molts casos, no eren res més que persones que
vulneraven un ordre social establert. Eren aquells anormals i
socialment bojos que l'Estat i el poder psiquiàtric patologitzava i
els fabricava com a malalts per poder-los internar, aïllar i
suprimir com a individus sans i lliures. Doncs aquestes institucions
han suposat ser una millora per a la Salut Mental o benestar de la
societat, o únicament un mètode de control social i reproductor del
sistema?
Foucault,
a personalidad y enfermedad mentanl, ens parla sobre la construcció
cultural de les malalties mentals, és a dir, símptomes que en
altres cultures no es dona importància o resta dins la normalitat en
una altra cultura podria ser categoritzat com a malaltia. Per tant,
la creació del poder psiquiàtric suposa que uns quants privilegiats
decideixin qui és boig i qui és sa, qui és malalt i qui és sa,
qui és normal i qui és anormal. No és una qüestió biològica, és
una qüestió cultural i de reproducció i vigilància del sistema
tal i com esta establert.
Centrant-nos
més amb els actuals Hospitals de Salut Mental podem dir que la
perspectiva ha canviat molt, com hem comentat anteriorment la
percepció de dimoni (religiosa i metafísica) ha desaparegut i s'ha
transformat en malaltia o trastorn mental, paraules que
lingüísticament no deixen de significar pejorativament. Però hi ha
un aspecte que cal tenir recalcar, el fet de concebre la bogeria com
una malaltia va suposar que la psiquiatria s'instaurés com una
especialitat mèdica, ja que s'atribuïa aquesta “dolència” al
cos. Per això, s'instaura la percepció que una malaltia mental s'ha
de curar amb tractaments propis de la medicina i, per tant, la
psiquiatria assoleix el monopoli i control del saber i el tractament
del boig. Per tant, la psiquiatria ha adquirit el monopoli de la
salut mental.
Un
altre aspecte a tenir en compte en l'actualitat és l'abolició de
molts dels antics mètodes, actualment considerats no ètics, com la
lobotomia. Però que es fa llavors amb els “bojos” o “anormals”?
Actualment hi ha un mètode molt més silenciós, econòmic i de
major efectivitat: la medicació. Durant el S.XX la psiquiatria
comença a administrar medicació per estabilitzar i controlar millor
els pacients. Actualment la societat occidental capitalista ha
promogut la medicalització i el consum de medicaments a un nivell
molt elevat, s'ha comprès la medicació com una necessitat i com un
costum i solució màgica de la salut. Altra vegada, la medicina
monopolitza la salut mental.
Per
poder entendre la construcció de la salut mental no tant sols hem de
tenir en compte el monopoli i control de la producció de veritat
que, com hem comentat, el té el discurs mèdic, sinó també
l'efecte que provoca que aquest discurs sigui hegemònic. Tot i que
el terme hegemònic sigui utilitzat per Gramsci, l'obra de l'Ordre
del Discurs de Michael Foucault també ens pot donar, des d'un punt
de vista molt esquemàtic, quins són els mètodes que usa un discurs
dominant per tal de perpetuar-se en la legitimitat social creant una
estructura en la que aquest tingui el poder. Un dels mètodes que ens
parla Foucault és com els discursos dominadors elaboren, mitjançant
un llenguatge contret, una veritat i una mentida, aquesta veritat
serà únicament portada per ells i, per tant, tots els altres
discursos i contra-discursos quedaran totalment deslegitimats, ja que
el discurs dominant – en el cas de la salut mental el mèdic-
disposarà del poder de produir la veritat davant d'altres discursos
– en el cas de la salut mental els discursos socials i humanistes
com l'antrolpologia, sociologia, història o filosofia-.
Doncs
aquesta dominació discursiva penetra en la cultura fabricant una
cosmovisió respecte la salut mental que transforma el discurs mèdic,
com a perspectiva per estudiar i tractar la salut mental des de
l'espai clínic, a la realitat quotidiana. Aquesta percepció de la
salut mental passada a la realitat quotidiana ha estat històricament
negativa. Parlar de bogeria ha estat negatiu -en el cas del discurs
hegemònic religiós-catòlic, anterior a la revolució científica-
i parlar de malaltia mental també – en aquest cas parlem del
discurs mèdic hegemònic-. Aquesta percepció negativa que arrela la
societat genera una manera de veure i viure la realitat que vulnera
les persones diagnosticades, ja que passen de ser persones a ser
persones estigmatitzades. Aquest estigma (Goffman, 1963)9
genera la identitat social del subjecte que, en molts casos, també
és acceptada i integrada pel pròpi estigmatitzat, fent que
l'engranatge de perpetuació del discurs i l'exclusió d'aquest sigui
completament efectiu i eficaç.
En
conclusió, la creació d'un discurs que produeixi veritat legitimada
socialment sobre subjectes vulnerables provoca que segons la seva
producció de veritat el subjecte catalogat de “malalt” pugui ser
concebut i identificat socialment com a subjecte vulnerable, subjecte
perillós o subjecte normalitzat. Aquest joc de dominació del
discurs hegemònic mèdic, provoca que segons la seva percepció
sobre la salut mental podrà determinar la percepció i tracte
social, la seva categorització dins la salut/malaltia i el seu
tracte mèdic.
Amat Molero Borràs
1 Tornant
a citar Luckman i Berger, podem dir que preferim parlar de
realitats, enlloc d'una única realitat. Ja que segons l'espai i el
temps la percepció social de la realitat variarà. Alhora cal
distingir la realitat quotidiana de la realitat en altres espais
fora d'allò quotidià.
2 Per
parlar de transsexualitat referenciem l'obra de Gerard Coll Planas
de “Dibuixant el gènere”, qui molt esquemàticament ens exposa
els discursos que existeixen sobre transsexualitat.
3 Per
parlar de intersexualitat referenciem l'obra de “Interdicciones”
coordinada pel propi intersexual militant Mauro Cabral. Des
d'aquesta obra podem definir la intersexualitat i llegir reflexions
i discrusos sobre aquestes.
4 Asun
Pié Balaguer ens parla sobre la fabricació de la bogeria i
lingüísticament tal i com la malaltia o la bogeria parteixen d'una
construcció històrica i social pejorativa.
5 Tal
i com ens mostra Foucault a “història de la bogeria”, podem
veure, a través de diverses referències històriques, com des de
la construcció dels Asils la bogeria ha estat estigmatitzada,
vigilada i castigada.
6 Trobo interessant fer menció a projectes com Radio Nikosia, Activament o
Obertament.
7 És
interessant tal i com Szanz, a la seva obra la Fabricación de la
Locura, usa constantment el terme fabricar, ja que suposa una
crítica respecte les produccions de veritat psiquiàtriques, ja que
la fabricació és un procés industrial on només es canvia la
matèria prima, sinó que la finalitat també és econòmica.
8 Per
parlar de visibilitzacions, citarem a Deleuze i la seva obra “El
Saber”, en la qual interpreta a Foucault, i ens defineix les
visibilitzacions com a espais on visibilitzar un discurs. Per
exemple, les presons són espais de visibilització del crim, que
respon a el codi penal.
9 Goffman
elabora l'obra “Estigma” reflexionant durant tota aquesta sobre
l'estigma i l'estigmatització. Podríem definir que una persona té
una estigma, quan aquesta, pels seus atribuits innats o adquirits,
el porten a ser desacreditat socialment o ser desacreditable.
Abans que res, benvingut al blog Amat!! A partir d’aquest moment serem companys de dissidència informativa a la xarxa. Espero poder “deconstruir” molts paradigmes i oferir reflexions per crear altres mirades al món social.
ResponEliminaEl teu article inevitablement em porta a pensar en l’antipsiquatria, i penso que no és una metodologia a seguir, sinó que és un intent de posar en dubte tot allò ja establert. Entenc que la psiquiatria clàssica s’ha allunyat i especialitzat de manera que s’ha ubicat en una elit intocable, posició que l’afavoreix al no ser accessible a tothom.
Comprenc la necessitat d’abordar aquest àmbit a través d’una visió holística, comprenent que les persones no són només processos científics, sinó que són un conjunt d’elements tan socials, com culturals, físics, etc. En una consulta, Franc Basaglia explicava com “els serveis psiquiàtrics de caràcter preventiu, així com es projecten i actuen avui, queden inserits en la lògica econòmica que ha respost a la malaltia mental amb la segregació”. D’aquesta manera explica com les respostes al tractament de les malalties mentals van directament relacionades amb la situació política i econòmica del territori. En aquest sentit entén que pertànyer a les classes més desfavorides pot generar una dependència de les institucions, que no intenten guarir sinó convertir la malaltia en un fet irreversible.
Seria interessant millorar la relació entre el ciutadà i la societat ja que és la manera de donar valor a l’ésser humà i no a la malaltia. D’aquesta manera es podria individualitzar les necessitats de la població i oferir el que la persona necessita en tots els nivells.
M'encanta això de companys de dissidència.
ResponEliminaCom tu dius l'article treu moltes reflexions de l'antipsiquiatria, i jo tampoc crec cegament en aquest discurs. Però com tu dius és clau per a trencar amb la cosmovisió establerta i donar voltes al cap.
Actualment la percepció sobre la salut mental és molt diferent, però encara hi ha moltes coses que calen millorar. Crec que com a educadors socials tenim molt a dir i molt a fer juntament amb les persones afectades per aquests diagnòstics i estigmes socials.
I si, un tracte individualitzat seria clau! Però aquest tracte hauria de combinar-se entre el paradigma mèdic, si l'afectat ho vol, i els recursos i acompanyament que podem donar des d'una perspectiva més social i educativa.