El
temps ocupa els primers llocs de l'escala de valors en la majoria de les
persones. Expressions com: si tingués més temps faria més coses o el temps
és or són molt comunes en el nostre dia a dia. Potser és perquè el temps no
es pot recuperar, és quelcom que s'escapa del nostre control i avança
independentment del que passi. En un món on s’intenta controlar absolutament
tot i on la gestió de la vida s’ha procurat injectar fins al mínim detall, el
temps es converteix en revolucionari.
S'ha
escrit molt sobre aquest concepte, sobretot pensadors com Plató, Aristòtil o
Newton i també molts altres autors contemporanis. La física també s'ha
posicionat en la noció d'espai – temps, donant lloc a extenses consideracions
sobre aquesta temàtica.
Però el liberalisme i el nostre sistema econòmic i cultural li han posat preu i consciència al temps. Preu en funció de la nostra capacitat productora i consumista. És a dir, el nostre temps es valora en relació al que podem produir o consumir. I consciència perquè el temps d'oci o de treball s'ha d'ocupar amb tasques, activitats o quefers per a no parar. La consciència que ens recorda que parar no és bo i no ens convé perquè entrem en recessió, en crisi personal, social i/o econòmica. Si el país para, s'enfonsa i si una persona para, es deprimeix.
Potser
perquè la vida actual és insostenible, perquè no ens suportem, perquè no
aguantem el dolor que causen les nostres accions o la nostra manera de viure.
Potser perquè el capitalisme ho ha envaït tot, pensant que tot serà infinit i
que la vida en el planeta serà eterna. Potser perquè hem tapat tota la misèria
comprant coses que no necessitem, i quan no podem fer-ho, entrem en crisi.
Des de
l’educació social tenim un privilegi, podem oferir el nostre temps. Podem estar
al costat dels altres sense més intenció que ser-hi. Perquè tots i totes
necessitem ser sostinguts en algun moment de la vida i això requereix temps i
presència. En un moment històric on la volatilitat és extrema i la immediatesa
és el refugi del malestar, oferir temps és un dels regals més grans que podem
concedir. Temps per escoltar, temps per estar, temps per ser-hi.
La
nostra professió, ben pensada, pot oferir temps per acompanyar no només
aquelles vides subalternes, de la perifèria del fang i la misèria. Si no que
podem oferir-nos a la ciutadania, dins i fora de les institucions, per arribar
a tothom qui ho desitgi. Perquè l’educació social és una professió ideada per
estar amb la comunitat, i el que diré ara és una opinió personal, també per
humanitzar un món deshumanitzat.
Per
sort, sempre ens quedarà la seguretat inequívoca que el temps, passi el que
passi, avançarà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada