La categorització
mèdica, social, educativa i jurídica de discapacitat suposa l'inici
d'un procés d'eliminació del subjecte enpoderat i autodeterminat1.
Segons Foucault (1990) les persones usen diverses tecnologies per
entendre's i relacionar-se, ens en distingeix quatre: tecnologies de
producció, tecnologies de sistemes de signes, tecnologies de poder i
tecnologies del jo. Les tecnologies del jo són aquelles que
“permeten als individus efectuar, per compta pròpia o amb ajuda
dels altres, un cert número d'operacions sobre el seu cos i la seva
anima, pensaments, conducta o qualsevol forma de ser, obtenint així
una transformació d'ells mateixos amb la finalitat d'arribar un cert
estat estat de felicitat, puresa, saviesa o immortalitat”. Per
tant, les tecnologies del jo són les que determinen al subjecte com
a ésser únic i irrepetible al llarg de la història. Cal dir que la
nostra construcció i transformació no la duem a terme
subjectivament de forma exclusiva. Podríem dir que és gairebé
impossible la construcció d'un subjecte totalment autònoma, sense
la estimulació d'algun subjecte, col·lectiu, experiència social o
discurs extern. La nostra condició com a éssers socials, i la
nostra forma cultural de generar sistemes de relació socials, ens fa
heretar, acumular i transmetre un conjunt de capitals (econòmics,
culturals, socials, simbòlics) que influenciaran en la construcció
del nostre subjecte i en la forma en com ens relacionem. Els capitals
que arriba a acumular la família i la seva transmissió sobre un nou
membre són increiblement determinants en el seu desenvolupament,
construcció i futur (uns ingressos econòmics concrets, una vivenda,
una xarxa d'amistats, una classe social...). Però, davant aquesta
herència i acumulació de capitals que ens determinen com a
individus no existeix un clar determinisme social (Bourdieu, 2000).
És cert que els mecanismes de reproducció social (Bourdieu i
Passeron, 1970) actuen amb eficàcia fent que històricament es
perpetuïn fenòmens culturals i discursius com el patriarcat o la
lluita de classes. Però hi ha un cert marge de llibertat de canvi i
transformació individual i col·lectiva que els mecanismes de
reproducció social se'ls hi escapa. Existeixen pràctiques de les
tecnologies del jo que poden transformar a l'individu com un ésser
més autodeterminat, ja que aquest és capaç, davant el determinisme
social i la normativitat cultural i social establerta, de pensar i
actuar de forma crítica, singular i més lliure. Però totes les
persones poden arribar a controlar de forma conscient, reflexiva,
crítica i lliure les seves tecnologies de jo? Suposa un treball
subjectiu d'alliberament el poder trencar amb les dinàmiques
socialment establertes i normativitzades. I doncs, aquest govern
sobre un mateix pot arribar a ser controlat per subjectes que
socialment han estat oprimits, controlats, discapacitats,
desenpoderats i menystinguts com a subjectes vàlids per a
autodeterminar-se? Tant sols vull generar aquesta pregunta que poc a
poc intentaré respondre.
Torno a Foucault en la
seva interessant entrevista La ética del cuidado de sí como
práctica de libertad (1984) on ens parla sobre un tret
fonamental la cura d'un mateix i el
coneixement d'un mateix com a pràctiques de llibertat. Per
tant, com a instruments per a governar de forma autodeterminada les
tecnologies del jo. Com ens explica Foucault, la cura d'un mateix ha
anat variant al llarg de la història, però la que trobo interessant
per reflectir en aquest article és la cura que proposen pensadors de
l'Antiga Grècia com Plató, Sòcrates i Epicur. En la cosmovisió
platònica hi ha un tret fonamental que és el coneixement d'un
mateix, conèixer-se a un mateix suposa la cerca de la cura d'un
mateix, una cura política i amorosa (la cura d'un mateix no és a
nivell físic) del subjecte. Alhora, aquesta cura a un mateix
transportarà a la persona a la cura de tota la ciutat, una
cosmovisió que posteriorment discursos com el Marxisme tornen a
emprar i que Foucault torna a reafirmar en La ética del cuidado
de sí como práctica de libertad (1984) o Tecnologias del Yo
(1990). Un altre aspecte a tenir en compte és que si no existeix
el fet de tenir cura d'un mateix, el subjecte no pot tenir cura de
l'altre o, des de la cosmovisió de l'Antiga Grècia, de la ciutat.
Epicur, juntament amb
successors estoics com Sèneca, ens parlen com la cura d'un mateix no
es basa tant sols en un discurs intangible i poc materialitzable, ans
al contrari, es basa en unes pràctiques d'obligacions i serveis cap
a l'ànima per tenir cura d'un mateix. Per tant, ens trobem en que
les tecnologies del jo que configuren a l'individu com a
autodeterminat significa crear un subjecte curós amb ell mateix i
amb l'altre, un subjecte que es preocupa d'un mateix i de la política
i del coneixement d'un mateix. I que això es pot dur a terme gràcies
a unes pràctiques de cura de l'ànima -i no del cos-, per tant, unes
pràctiques de llibertat. Unes practiques de llibertat que,
personalment, considero que porten a l'empoderament i
l'autodeterminació del subjecte.
Les persones amb
diversitat funcional -i en aquest text em vull referir explícitament
a tots aquells qui, per mala sort, són avaluats i classificats com a
persones amb discapacitat intel·lectual- qui històricament i
actualment són construïts com a dependents, vulnerables i
improductius (laboral, cultural i políticament) són subjectes els
quals reben l'estigma de que: no tenen cura d'ells mateixos, no es
coneixen a ells mateixos, no poden tenir cura d'altres, no poden
tenir practiques de llibertat... en conclusió: no poden i no
governen les seves tecnologies del jo. Per tant, no es governen a
ells mateixos. I aquesta afirmació és certa? Des de la meva
experiència com educador he pogut veure i reflexionar sobre la meva
practica i la dels demès. He pogut veure com existeix un constant
control sobre el cos del subjecte, una vulneració de drets socials i
humans diària, una deslegitimització constant de les formes de fer
i pensar del qui se'l cataloga com a “usuari” o com “l'altre”,
una impunitat d'actuació per part dels “professionals”, una
manca d'empatia impressionant, una falta de valoració, acceptació i
respecte a la diversitat... em pregunto llavors si són subjectes qui
no es governen a ells mateixos o no deixem que es governin?
En aquest punt trobo molt
interessant mencionar que la cosmovisió sobre la cura d'un mateix i
el coneixement d'un mateix com a govern de les tecnologies del jo va
ser eliminat històricament pel cristianisme i el seu discurs
(Foucault, 1990). La preocupació per la cura d'un mateix va
transformar-se en la eliminació de la preocupació d'un mateix en el
fi de la salvació. I conèixer-se a un mateix no es transformava en
tenir cura d'un mateix, sinó en renunciar a aquesta cura. Això
suposa un determinant trencament discursiu sobre el govern propi del
subjecte i les seves tecnologies del jo, ja que es disciplina a la
persona per renunciar a un mateix en nom d'una doctrina i, en
conseqüència, vendre la seva llibertat i autodeterminació de forma
cega i màrtir. El cristianisme, entès com a religió de la salvació
i la confessió, potencia l'aparició d'una figura clau en la
configuració de la “discapacitat” i les tecnologies del jo,
aquesta figura és la del pastor. El pastor és presentat com
dominador del ramat, el guia agrupador i conductor que té el deure
de portar a la salvació al seu ramat. Del guia al qui li cau el pes
de qualsevol fracàs o error. El guia que deixa de tenir cura d'ell
mateix per intentar tenir cura dels altres. Doncs jo crec que aquest
pastor és la figura que es sol construir de l'Educador. Un educador
qui deixa d'escoltar-se i escoltar els altres per reproduir un
discurs après en un llibre o una facultat. Un educador qui lluita
pel canvi i la transformació de l'individu sense preguntar-li a
aquest quin camí vol seguir. Un educador que té la veritat ben
clara i no dubta. Un educador fred, objectiu i distant qui guia al
seu ramat. Però el que ell dona amb devoció és el què necessiten
els altres? O és tant sols la reproducció d'un dogma que li
impedeix respectar-se la cura d'ell mateix i la dels altres?
Aquesta lògica
messiànica del cristianisme la hem reproduït fins l'actualitat. La
figura de l'educador com a guia, portador de la veritat, salvador
segueix vigent en la cosmovisió del tracte amb la persona amb
diversitat funcional. Això fa que la construcció cultural de la
discapacitat es perpetuï i l'individu sigui privat del govern de les
tecnologies del jo. Es genera llavors un pur teatre; l'educador juga
un paper de governador momentani (depenent de la llargada de la seva
jornada laboral) del discapacitat i el subjecte discapacitat ha de
performar constantment aquella manera de “ser” que ell no ha
construït i ha d'estar constantment depenent de l'acceptació
externa per configurar el “ser” segons els requisits que li
demanin. Ja que si no es compleixen els requisits la persona ja no
pot “ser”, perquè un discapacitat governant les tecnologies del
jo mostren una pèrdua de poder per part de l'educador, una altra
cosmovisió respecte les tecnologies del jo i un trencament discursiu
en la construcció cultural de la discapacitat com a subjecte
dependent, vulnerable i improductiu per a passar a ser una persona
diversa i més autodeterminada. Per això, mitjançant arguments de
benestar i qualitat de vida o empoderament, es governa constantment
sobre els cossos discapacitats.
Personalment puc dir que
he experimentat en primera persona aquesta experiència de sentir-me
cuidador de l'altre. M'he sentit responsable de l'altre. He volgut
procurar el millor per l'altre escoltant-me tant sols a mi o a un
llibre. M'he trencat les banyes en com autodeterminar a l'altre. M'he
preguntat i preguntat que hauria de fer per transformar-lo... un munt
de practiques i intervencions que, tot i que es fessin pel seu
benestar i per amor, no han estat efectives ni acceptades, ja que
eren una clara imposició, eren una forma de governar a una persona
qui no ha de ser governada més que per ella mateixa.
El model paternalista en
la presa de decisions sobre l'altre, la patologització de les
conductes considerades anormals pel discurs clínic o la segregació
institucional que potencia la diferència i l'exclusió són aspectes
que ens mostren una cultura d'exclusió que disciplina i construeix
al subjecte amb diversitat funcional com a discapacitat. Com un
subjecte depenent d'un govern extern sobre les seves tecnologies del
jo.
Sortosament puc dir que
la meva perspectiva va canviar i està en constant canvi. Durant tota
la meva experiència com a educador he anat abandonant aquesta
perspectiva discapacitadora. Però, farà ja un any, em vaig trobar
davant un grup de persones qui es mostraven dissidents a qualsevol
forma de fer paternalista o d'imposició. Unes persones qui
actualment estimo i admiro i que, gràcies a aquestes, vaig poder
tirar per terra les restes de cultura discapacitadora que acumulava i
tenia incrustades en la meva practica educativa. Alhora, he pogut
compartir i aprendre de persones molt estimades per mi qui considero
uns grans professionals. El respecte i acceptació de l'altre han de
ser les principals bases que ha de tenir un educador. Un educador qui
acompanya en el govern sobre les tecnologies del jo. Un educador qui
viu, sent, escolta i facilita que l'altre pugui governar-se. No
negaré que totes les persones som dependents al llarg de la vida,
tenen handicaps que els dificulten el funcionament quotidià,
precisen d'una assistència en moments puntuals o constants... i qui
no ho necessita? Qui no és dependent? Jo ho sóc i això no em priva
de voler governar-me. Doncs, fem el mateix amb aquells qui, per un
terrible i naturalitzat estigma, se'ls priva constantment de
governar-se a ells mateixos i esdevenir subjectes autodeterminats.
Veig clau emprar el terme de inDependència, incorporat per persones
del Foro de Vida Independiente, per definir aquesta practica
d'emancipació sense obviar ni negar la dependència.
Per això, vull fer
reflexionar a aquells qui treballem diàriament amb persones
considerades discapacitades i repensar la nostra pràctica. Cal
transformar la nostra pràctica per enpoderar a la persona, respectar
la seva diversitat i retornar-li el govern d'ella mateixa.
Amat Molero Borràs
Bibliografia:
BOURDIEU,
P. 2000. Poder, Derecho y clases sociales. Editorial Desclée de
Brouwer.
BOURDIEU,
P i PASSERON, JC. 1970. La Reproducción.Editorial Popular Proa.
FOUCAULT,
M. 1984. Obras esenciales. Text 25: La ética del cuidado
de sí como práctica de libertad. Paidós
Editorial.
FOUCAULT,
M. 1990. Tecnologias del Yo. Paidós Editorial.
PIÉ,
A. 2009. Educació Social i Teoria Queer. UOC Editorial.
1
L'autodeterminació, entès com a concepte personal (Pié, 2009),
podem dir que és l'exercici d'autoinfluència davant les
influències socials per aconseguir uns resultats desitjats. Per
tenir autodeterminació cal practicar aquests eixos claus:
l'autonomia, l'autoregulació, el desenvolupament psicològic i
l'autorealització (Wehmeyer 1996 des de Pié, 2009).
Educar: cal escoltar al que anomenem "educand" i saber si ho vol, i si és resposta afirmativa saber com ho vol. L' Empatia, eïna humana no sempre present malauradament.
ResponEliminaGràcies pel comentari.
EliminaSortosament la nostra capacitat per canviar, transformar-nos i treballar-nos fan que poc a poc intententem esdevenir educadors més propers, empàtics i afectius per poder respondre la demanda de l'altre d'una forma més humana, horitzontal i curosa.
felicitats per l'article! penso que en el treball amb persones és imprescindible aquesta qualitat humana que ens apropa des de les diferències i també des de les nostres virtuds. Un plaer compartir feina i debat amb tu!
EliminaPensar, reflexionar i escriure aquest article ha anat lligat a compartir moments i debats on tu hi ets molt present!
Elimina