Fa poc temps em vaig entrevistar
amb dues persones del projecte de Radio Nikosia, en Xavi i la Dolors, per un treball
de la universitat. Ara m’agradaria rendir
homenatge a aquestes dues persones que penso que són un clar exemple de superació,
de compromís i de lluita pel que creuen que és just. Per això els hi dedico aquestes
línies que resumeixen el nostre encontre, ja que fruit del seu temps
i la seva dedicació, vaig aprendre molt d'algú que sap bé del què parla. Gràcies Xavi i Dolors!
La
Dolors i en Xavi em reben començant parlant sobre la influència de l’entorn en
la salut mental. Exposen que moltes persones diagnosticades són persones
sensibles, que en molts casos no poden superar l’angoixa de patir situacions
difícils en l’àmbit personal o familiar, com poden ser els maltractes, la
pobresa o la violència. Entenen les malalties mentals “com una cosa de
relacions entre tu i l’entorn, així el problema no és cognitiu, és de
l’entorn”. Argumenten que néixer en un entorn desestructurat fa que pateixis
una malaltia mental, ja que això ja provoca un patiment. Tot i així, penso que
darrere de tot aquest entramat existeix una clara construcció cultural de les
malalties mentals, ja que no en totes les cultures una conducta o pensament és
considerada malaltia.
En
aquest concepte crec que és on la psiquiatria més clínica enfoca la seva
perspectiva biològica negant la qüestió cultural i ambiental en la creació dels
diagnòstics en salut mental. En aquest sentit la Dolors ens relata com en tot
el seu recorregut per institucions psiquiàtriques es desenvolupa quan ella viu
a l’àmbit familiar. Allà és on experimenta un ambient hostil i de violència o
agressivitat. Ella esperava, quan anava al psiquiàtric, que li donessin una
resposta a una situació de maltractament, però en lloc d’això la medicaven i la
tornaven a casa, que era precisament el focus de tota la problemàtica, el nucli
patològic. Quan ella coneix en Xavi i marxa a viure amb ell, aconsegueix
deslliurar-se de les institucions mèdiques, i gràcies a l’entorn favorable i
estabilitzat del qual disposa actualment, no hi ha tornat des de fa 24 anys.
Aquest fet també demostra la necessitat d’una vida independent i autònoma
enfortint el valor de les persones respectant la seva pròpia vida.
Destacar
aquesta idea és de gran importància, ja que no és possible tenir una vida digne
si no es respecta la capacitat individual de prendre les
pròpies decisions que conformen la quotidianitat de la vida
diària. De manera indirecta, parlar de vida independent és allunyar-se
d’institucions tancades com les residències o psiquiàtrics, o de la precarietat
que viuen moltes persones a les seves llars per falta de recursos. Esmentar-ho
és enfocar tot aquest àmbit en clau de drets humans, i l’experiència d’en Xavi
i la Dolors ho corrobora. Ells demostren com la gran majoria de psiquiatres no
els van ajudar, sinó que van ser els professionals d’un centre de dia que els
van facilitar els elements per anar a viure de manera independent. Donen les
gràcies al personal que enfocava l’atenció des d’una perspectiva humanista i no
alienant.
En
aquest punt en Xavi pensa que el model biomèdic aliena a les persones per
desautoritzar-les de manera que els seus coneixements queden reduïts pels
sabers professionals. Molts psiquiatres biologistes parteixen d’una posició de
poder i de sabers produïts per un establiment familiar en el món de la medicina
i en concret en la psiquiatria. Existeixen casos de metges que provenen de
famílies dedicades des de fa generacions a la medicina i al model hegemònic
medicamentós. En cap cas volen perdre aquesta situació de poder i argumenten la
salut mental en un àmbit únicament biològic i mèdic, ja que perpetua els seus
sabers experts i neguen els sabers profans. Aquests, són uns sabers creats a
partir de l’experiència personal i de la situació viscuda, contraposats als
sabers experts essent coneixements adquirits a través de les
pròpies vivències. Respectar aquests sabers és proporcionar
l’oportunitat als subjectes de poder parlar d’ells mateixos donant una
significació a aquestes paraules, situades en el mateix punt d’importància que
els sabers professionals.
En
aquest concepte esdevé una utilitat en la persona, una font de coneixement útil
per a abordar la problemàtica; fent palesa la necessitat d’allunyar-nos de
mirades dogmàtiques on només és vàlid i legítim allò que respon als models
clàssics teòrics i acadèmics. Molts metges no escolten, no entenen els sabers i
coneixements que pugui tenir una persona, fora de la normalitat catòlica i
funcional de la nostra societat. S’inclou el pensament que les persones som
ànimes aïllades que no ens afecten les circumstàncies personals, socials,
polítiques o econòmiques i per tant tots aquests esdeveniments són creences i
opinions sense rellevància i no fets biològics, objectius ni mesurables.
En
contrapartida, l’antropologia mèdica situa tots els sabers en la mateixa
posició, intentant estimar i contemplar les diverses aproximacions d’una
realitat concreta. Per això, tal com afirma en Xavi, és necessari que els
professionals disposin de coneixements molt amplis, en l'àmbit de la filosofia,
antropologia, medicina, etc,
per entendre i comprendre totes les diferents realitats per tal que no mal
interpretin la situació i ho portin exclusivament al camp mèdic de la
psiquiatria. En aquest sentit la biomedicina es posiciona en una superioritat
pel fet que només se centren en elements de la seva especialitat, com els gens,
les cèl·lules, les connexions neuronals, etc. Lluny d’aquest enfocament específic
i elitista, l’antropologia es fixa en la malaltia en tant que procés
multicausal on es dóna valor a tot allò que dóna significat a la vida del
subjecte, sense menysprear les funcions orgàniques com a elements vitals. També
es té en compte la possibilitat de la persona de formar part del seu procés de
recuperació, perquè en això hi tenen molt a dir en tant que subjectes actius i
implicats. Cal, entre altres punts, una comprensió holística del problema,
vinculant tots els elements en la comprensió de la situació, i una recuperació
dels sabers profans com a coneixements vàlids per afrontar els processos de la
malaltia mental.
Un
altre element important a destacar és que hi ha una por i un morbo inexplicable
a la bogeria i a tot allò
desconegut. Fa por i és morbós escoltar algú que té deliris, o
símptomes psicòtics. Els mitjans de comunicació també ho afavoreixen, en tant
que sempre fan referència a la salut mental relacionant-ho amb actes de
violència, d’agressions, de conductes disruptives o d’històries terrorífiques.
Això és un concepte irreal, un concepte imposat des de la biomedicina i per les
farmacèutiques per tal de seguir justificant les seves actuacions i els seus
mitjans. Es tenen interessos a seguir medicant per tal de no generar persones
contestatàries, o simplement diferents, entenent aquestes com a perilloses. Es
perpetua el model mèdic, biologista i rehabilitador en tant que aquest és el
sentit de moltes institucions psiquiàtriques. I el que forneix aquest sentit i
aquesta metodologia són els fàrmacs, en què molts metges hi
basen exclusivament les seves teràpies.
Per
tant, els metges necessiten donar una resposta clínica per mantenir la persona
atrapada en tot l’entramat psiquiàtric i medicamentós, que en definitiva és qui
sustenta les jerarquies de poder i de sabers de les quals gaudeixen els
psiquiatres i altres professionals. Durant l’entrevista, la Dolors i el Xavi
fan referència contínuament a la relació unidireccional entre psiquiatres i
pacients, on el saber i el poder del metge preval per sobre del que pensi o
digui el pacient. En aquest sentit observen com els tracten com si fossin
ximples, incapaços de comprendre res, en una clara simbologia d’inferioritat on
la persona queda reduïda a una submissió dels coneixements mèdics. Queden atrapats
en una zona fosca on no se’ls permet més que assumir un diagnòstic i unes
pautes mèdiques que els avoquen inevitablement cap a un estigma que els
encadena de per vida.
Tal
com afirma M. Correa-Urquiza,
no és estrany que en un sistema on prevalen els aspectes biològics i químics en
una perspectiva essencialista i orgànica, els estigmes i les seves
repercussions passin a un segon pla en la jerarquia de prioritats. Això
demostra com tota la problemàtica de la salut mental és enfocada cap a la
persona i no cap a l’entorn. El subjecte és el culpable de ser com és, es
comprèn que l’única situació a solucionar és el desequilibri químic produït en
el cervell. Penso que és una mirada simplista de l’ésser humà.
Des
d’una perspectiva holística, es pretén un canvi de mirada, exposant que som
part d’un tot, i aquest tot inclou totes les esferes que envolten una persona,
des de la part social, cultural, fisiològica, química, etc. Per tant, entenc
que davant una problemàtica, el que s’ha de modificar, transformar o eliminar
és present en l’entorn, en la comunitat, en la família i no únicament en la
persona. Tal com afirma Kleinman
en el concepte de models explicatius, “són les nocions sobre un episodi de
malaltia i la seva possibilitat terapèutica que són emprades per tots els
involucrats en el procés clínic”. Es realitzen diverses propostes, mèdiques o
antropològiques, per enfocar el patiment mental. Però sempre des d’una posició
d’apoderament dels subjectes, escoltant els seus sabers i posicionant tots els
elements exposats per tal de tenir una comprensió global de la situació. Aquest
concepte és important per tal de no desautoritzar dràsticament els sabers
mèdics enfront dels antropològics, sinó que la intenció és generar un discurs
integrador on s’erigeixin les dues disciplines com a
complementaries i necessàries per abordar una problemàtica.
Com a conclusió penso que tothom ha de tenir el dret de ser l’artífex del seu futur, amb el seu cos i la seva ànima, amb les seves diferències i habilitats particulars. Que tots som amos i senyors de la nostra vida, però a la vegada necessitem els altres per avançar, així es crea una interdependència que ens torna vulnerables si ens quedem sols, però forts quan ens ajuntem. I per ajuntar-nos no cal fer més que respectar i acceptar la diversitat fomentant l'autonomia d’aquells que ho necessiten perquè puguin viure una vida pròpia. En aquest sentit és interessant la projecció d’apoderament que defensen les persones de radio Nikosia, pel que fa a una autoritat personal. Una autoritat que defensa establir l’ordre de les seves vides, discriminades en tant que “malalts mentals” i estigmatitzats, i poder escollir i decidir el rumb de les seves trajectòries.
Tot
i així, en Xavi i la Dolors es consideren membres molt actius i participatius
de la societat, així que no viuen ni se senten en tant que discapacitats o
“anormals”. Però amb la seva experiència han demostrat a totes aquelles
persones que no creien probable una vivència d’aquesta tipologia, que a part de
ser possible, són capaços d’administrar les seves vides de la manera que més ho
desitgen. Davant la negativa de certs metges, fa 24 anys que demostren que
s’han de respectar les decisions i que l’amor i un ambient estable és la millor
terapèutica per afrontar qualsevol problemàtica. Així, penso que és necessari
construir llocs com radio Nikosia
on el “malalt” deixa de ser “malalt”, on floreixen les identitats més personals
sense por a ser jutjades i on comportar-se o pensar de manera diferent no és
considerat un símptoma d’un trastorn o una malaltia. I aquest ambient i aquesta
postura davant la temàtica de salut mental és, talment com diuen els
entrevistats, terapèutica i de creixement, perquè les persones es poden
desenvolupar sense por a ser rebutjades i on experimenten una evolució personal
que els condueix cap a les inquietuds que cadascú, lliurement, vol
desenvolupar.
Genial! La Dolors i en Xavi són uns grans lluitadors i, sobretot, unes grans persones. Per mi, participar a Radio Nikosia i conèixer-los va ser un gran aprenentatge. Per poder lluitar contra les injustícies, el control social i l'estigma en la salut mental cal escoltar, donar poder i conèixer a aquelles persones qui es veuen afectades i pateixen en primera persona aquesta situació personal i social. Genial article!
ResponElimina