En el moment en què la societat va sofrir la revolució
industrial, la mentalitat i la forma de vida de l’ésser humà va canviar dràsticament.
Les classes dominants de la societat han utilitzat els avenços tecnològics i
socials per perpetuar el seu poder. Actualment els mòbils, els GPS, les
“tablets”, internet, les xarxes socials, el DNI electrònic i sobretot l’educació,
són elements, que es poden entendre com a factors de control cap a les grans
masses de ciutadans. En aquets sentit es podria vincular la metodologia de
control que ens ofereix el panòptic de Jeremy Bentham amb el domini de l’Estat
cap als ciutadans. Els avenços tecnològics podrien ser eines de control amagades sota la imatge de modernitat? L’educació actual genera pors i inseguretats que
perpetuen les mesures de control? Totes aquestes preguntes ens porten a pensar
si en l’actualitat els ciutadans patim, de manera desconeguda, la mirada
controladora de l’Estat i de quina manera i quina relació hi guarda amb el
panòptic de Bentham.
Jeremy
Bentham (Houndsditch, 1748 - Londres, 1832) va ser
un filòsof i pensador anglès, pare de l'utilitarisme. Defensava la utilitat de
les accions com a premissa per a actuar, “Aquello que es útil es aquello que
produce la felicidad en el hombre, las acciones son buenas o malas en la medida
en que tienden a aumentar o disminuir la felicidad del individuo”1. Va dedicar gran part de la
seva vida a l'estudi del que la llei hauria de ser, produint una enorme
quantitat de material manuscrit sobre dret, economia i política, i sobre la
filosofia que naturalment sorgeix d'aquestes matèries. Va inventar el panòptic
com a forma de concepció de les presons. En ell, mostrava una presó en què en
la perifèria s’aixecava un edifici circular i en el centre una torre; aquesta
apareix travessada per àmplies finestres que s'obren sobre la cara interior del
cercle.
L'edifici
perifèric està dividit en cel·les, cadascuna de les quals ocupa tot l'espessor
de l'edifici. Aquestes cel·les tenen dues finestres: una oberta cap a
l'interior que es correspon amb les finestres de la torre; i una altra cap a
l'exterior que deixa passar la llum d'un costat a l'altre de la cel·la. Només
cal situar un vigilant a la torre central i tancar en cada cel·la a una
persona. Mitjançant l'efecte de contra llum es poden captar des de la torre les
siluetes presoneres en les cel·les de la perifèria projectades en la llum. Planteja
el problema de la visibilitat, però pensant en una visibilitat totalment organitzada
al voltant d'una posició de domini i de poder. En aquest sentit, l’advocat i
professor de dret J. Corbella i Duch, ens diu “Identifica aquell edifici
construït de tal manera que, tot el seu interior, es pot veure des d’un sol
punt, i així, amb poca despesa, hom pot controlar tot el que hi passa”
En
tots els avenços tecnològics hi podem experimentar un doble sentit. El primer
és el simple missatge que ve donat, que és la utilitat dels aparells. Ens
mostren com un dispositiu pot facilitar alguna tasca. Exemples com en
l’electricitat, la informàtica, la logística, o en la comunicació ens fan
plantejar si algú podria argumentar contra qualsevol d'aquestes coses, o contra
qualsevol avanç tècnic que ha fet la societat moderna. L’altre sentit que li
podem donar a l’evolució tecnològica fa referència a que tots aquests avenços
han creat un món en el qual la sort de l'home ja no està a les seves pròpies
mans o en la dels seus veïns i amics, sinó en la dels polítics, executius de
corporacions i buròcrates en els quals com a individu, l’home de peu, no té
poder per influir. Entenem que quan s'ha introduït una innovació tècnica, la
gent normalment es torna dependent d'ella, tret que sigui reemplaçada per
alguna innovació encara més avançada. La gent no només es torna depenent com a
individualitats d'un nou producte tecnològic, sinó, fins i tot en major grau,
el sistema com a conjunt es torna dependent d'ell. Un filòsof i sociòleg
alemany, Herbert Marcuse, ens mostra com les necessitats que l’estat complau són artificials, creades
per la raó tecnològica i industrial i les llibertats i les necessitats es
converteixen en mercaderies.
Amb
això Marcuse, intenta dir que el
progrés tecnològic, amb tots els ideals i falses necessitats que promou, aliena a les persones. L’autor fa referència
a aquesta temàtica en una de les seves obres, l’home unidimensional, “el aparato tecnológico se muestra
capaz de conseguir los logros del progreso y las nuevas formas de vida que
promueve se convierten en formas de adoctrinamiento”
Amb
l’aportació de Marcuse s’arriba a la
conclusió que el poder que disposa l’Estat en el funcionament de la societat
representa el debilitament de les possibles ments emancipades. Relacionant el
poder i les noves tecnologies amb el panòptic de Jeremy Bentham, observem la
societat actual industrialitzada i els seus estats, com el vigilant central del
panòptic i tots els ciutadans són els presos, que estan limitats per les parets
de les cel·les però de forma inconscient, ja que experimenten la falsa sensació
de llibertat produïda per l’educació rebuda i les noves tecnologies. Els
ciutadans d’una ciutat es mouen lliurement per on vulguin, però sempre amb els
mitjans i els recursos oferts per l’Estat. D’aquesta manera el panòptic ha de
ser comprès com un model generalitzable de funcionament, una manera de definir
les relacions del poder amb la vida quotidiana de les persones.
La
necessitat d’un poder i una educació dominant
L’Estat,
entès com a l’element vigilant del panòptic, ha de perpetuar el seu domini, per
poder seguir mantenint la categoria de vigilant, i conseqüentment, ha de crear
institucions on es realitzi aquesta funció. És important comprendre
institucions com la presó o els psiquiàtrics, des d’un punt de vista extern,
que realment és el que nodreix i els legitima de cara a la societat. L’ordre
exterior i la tranquil·litat ciutadana fan que moralment la societat necessiti
la figura d’institucions de control, i que aquestes exerceixin el seu poder
sense quasi restriccions.
En
aquest sentit el filòsof i historiador francès, Michel Foucault ens diu en el seu llibre “Vigilar i
castigar”: “La prisión es el único lugar en el que el poder puede
manifestarse de forma desnuda, en sus dimensiones más excesivas, y justificarse
como poder moral”. Les classes dirigents
intenten
que aquesta moral, en el comportament humà, es perpetuï i sigui conseqüent amb
les normes socials, ja que sense aquest element, les institucions de control no
tindrien sentit. Des d’aquest punt de vista extern, s’observa com no són tan
sols centres de rehabilitació de persones, sinó un mecanisme social per
mantenir un domini de poder cap a la majoria del grup humà. Amb l’empresonament
d’una persona la societat adverteix als demés integrants de com és castiga una
conducta incorrecte, d’aquesta manera s’intenta mantenir e imposar un control
social. Un altre dels mètodes
per el qual l’Estat perpetua la seva posició dominant, és mitjançant l’educació.
La pedagogia actual, lluny de crear noves actituds, reflecteix i confirma els
valors i tinences que impregnen la societat existent. A tot el món les escoles
són empreses organitzades i destinades a reproduir l'ordre social i polític. L'escola
és un instrument de l'Estat i crea la subordinació a ell. Samuel Bowles
i Herbert Gintis,
exposen que “el
sistema educatiu no és el mitjà que produeix les desigualtats socials sinó el
que les perpètua” Qualsevol
forma de poder ha de garantir la seva supervivència i sobretot la seva
justificació. L’educació és un element clau, ja que permet formar persones amb
uns criteris i uns valors determinats i a la vegada dotar-los de sentit. Així,
veiem com les persones alienades i modelades al gust de la societat són incapaces
d’obtenir una visió crítica, perquè la seva educació no els va ajudar, o no la
van saber aprofitar per assimilar les regles del joc social de manera objectiva
i crítica, per no sotmetre's a relacions socials alienades caracteritzades per
la pertorbació, la desestabilització i la difícil comunicació.
Així,
observem com l’educació pot ser un mitjà per el qual es confeccioni una falsa
idea de llibertat, que permet moure i pensar lliurement a les persones, (però
sempre dins de les seves celes) mentre el vigilant (l’Estat) les observa i les
corregeix. En relació amb l’educabilitat, els éssers humans quan naixem, tenim
la necessitat de ser acollits per un adult.
Aquest, ja sigui a nivell escolar o familiar,
guiarà a l’alumne en el seu creixement personal mentre estableix un vincle amb
el seu entorn i la seva cultura. En aquest sentit, es crea una relació quasi
indestructible del nen amb el medi, en la qual l’infant experimenta una llaç
emocional indissoluble. Si s’educa als infants amb els valors instaurats en la
societat actual, que promouen, entre d’altres, la alienació a les tecnologies i
a l’Estat, s’aconseguirà crear persones sense cap capacitat critica i amb
personalitats obedients a l’ordre establert. Philippe Meirieu, ens diu, fent referència a aquest fet, “que aquél que llega al mundo sea acompañado por el mundo…
que sea introducido y no moldeado, ayudado y no fabricado”. El
model d’aprenentatge que proposa Meirieu,
s’acosta a una alternativa real per a crear persones lliures de pensament i amb
una capacitat verdadera de lliure elecció.
La educación siempre resulta un tema complejo, muy complejo, debido, entre otras muchas cosas, al futuro potencial que alberga. Pienso que debido a la decisiva y poderosa influencia que la educación ejerce respecto al pensamiento, y en consecuencia al control, constantemente observamos casos de corte mafioso/fascistóide que hacen referencia a este hecho, casos que atacan claramente la idea de democracia pero que, dándoles la vuelta, nos han sido vendidos como buenos para nuestros intereses y de carambola maestra han demonizado a los que valientemente publicaron, jugándose la vida, documentos secretos que prueban y desenmascaran conductas ilegales y dañinas en las personas que nos “cuidan”.
ResponEliminaRespecto a los peligros de una educación que nos encamina hacia un pensamiento único, hemos visto y sufrido recientemente ejemplos de libro. Hablo de los casos de Julian Assange y su informador, el soldado Manning, hablo del extrabajador de la CIA Snowden, hablo de todos los chorizos que desfilan cada día por los telediarios con más pilladas por robar que el vaquilla. Assange, recluido en una embajada sudamericana en Londres, Manning, en una celda de 2x2 metros, desnudo día y noche, pendiente de un juicio sumarísimo, y con posible pena capital, Snowden en busca y captura condenado a huir de por vida y los chorizos que todos conocemos, mientras, campando a sus anchas.
Veo claro que en el momento en que la educación emprende una dirección que nos encamina progresivamente hacia un pensamiento único como sociedad, nos espera un futuro 0, nos espera un pensamiento crítico 0 con lo que le viene impuesto de arriba y, en consecuencia, nos espera un pensamiento tolerante con todas estos casos de carácter mafioso/fascista antes nombrados.
Ante estos hechos queda patente más que nunca la necesidad urgente de una educación critica con todo tipo de pensamiento, ya sean de izquierdas o de derechas, una educación libre y de calidad que nos proporcione herramientas para que no nos vendan, sean quienes sean, gato por liebre.
Cada vez resulta más evidente la existencia de un peaje tecnológico a pagar por poder vivir en países desarrollados, la necesidad de un sometimiento de control individual a pagar por poder utilizar los avances tecnológicos. La alternativa a esta realidad actual: vivir en países “subdesarrollados”, (a excepción de países como Cuba o Corea de Norte carentes de libertad), sin los beneficios de la alta tecnología. Evidentemente resulta una alternativa harta difícil gracias al trabajo sucio llevado a cabo por un sistema educativo capitalista creador de necesidades ficticias y porque, la tecnología en sí, ejercida con un buen uso, tiene una utilidad beneficiosa a la que cuesta renunciar.
La educación es la crucial y delicada bifurcación del camino en donde hay que decidir que dirección emprender como sociedad; el lejano y dificultoso camino hacia un mundo mejor o el corto y fácil camino hasta un 1984.
Buen inicio de blog, mucha suerte con ello y ojo con el gran hermano.
Nos vemos mañana!
Oscar