Frankestein
i la seva rebel·lió és la metàfora pràctica del drama del nostre temps on els
objectes o els seus símbols s'han imposat sobre les persones, en la qual les
criatures esclavitzen als seus creadors, o els amos es converteixen en mascotes
de les seves suposades mascotes. Actualment estem vivint en un paradigma basat
en les tessitures de la postmodernitat, i és aquesta qui domina les bases més
profundes de la conducta humana. És evident que totes les perversions de la
postmodernitat venien ja prefigurades en la modernitat. Si la modernitat havia
sublimat l'individualisme, la postmodernitat l’absolutitza i si la modernitat
havia inundat la societat amb el seu penós materialisme economista, la
postmodernitat estén aquest model econòmic fins a generalitzar-ho a la totalitat
de la vida humana; si la modernitat havia jugat cínicament a la llibertat
absoluta i sense límits, la postmodernitat dilueix el propi subjecte en la seva
irresponsabilitat; i si la modernitat havia establert diferències entre moral
domèstica i moral pública, la postmodernitat dissol la vida humana en tants
àmbits morals com a relacions tingui l'individu.
Mancaria
de sentit, per tant, qualsevol intent de superar la postmodernitat tornant al
model conservador de la modernitat precedent. Major sentit tindria, en canvi,
apostar per obrir les finestres, per deixar entrar de nou la raó en aquells
espais dels quals prèviament l'havíem exclòs. Començant potser pel propi cor de
l'home. Tot i així sempre remet el sistema que ens envolta, ja què ens
pressiona per incorporar-nos a l'exèrcit de milions de persones que es
comporten igual, tractant de sotmetre l'impuls del que pretén ser diferent,
coartar la seva creativitat i els seus veritables impulsos i la seva necessitat
de ser dignes de participar, tot i sent diferents com un individuo més. Si ens
identifiquem massa amb els rols socials que exercim, acabarem sentint-nos
culpables, disminuïts o avergonyits quan ens atrevim a creuar les barreres del
que no està permès. Generalment les persones ens esforcem massa a agradar als
altres, principalment volem assemblar-nos als models socials per sentir-nos
aprovats i ens exigim a nosaltres mateixos per fer el que no estem cridats a
ser. D'aquesta manera moltes vides son frustrades, perquè és impossible arribar
a semblar-se a uns altres, perquè som éssers diferents. Tractem d'adoptar les
seves actituds i fer el mateix, però el resultat només és mostrar una imatge
falsa i perdre autoestima. Estar amb l'altre, no ser com l'altre, és la
condició humana, perquè som éssers socials, que van formant selectivament la
seva personalitat, modelant les seves actituds i participant amb la seva manera
de pensar. Tenim una consciència interna amb el poder del discerniment que pot
avaluar des de la nostra pròpia perspectiva interna quins són els nostres
propis valors, independentment del que aprenem amb l'experiència, per exercir
la nostre lliure elecció. La llibertat pròpia exigeix el respecte per la
llibertat dels altres, de manera que és una llibertat condicionada per l'altre,
que representa el límit de la meva llibertat. Només podrem ser nosaltres
mateixos i projectar-nos en el futur com a éssers únics i diferents si exercim
la nostra llibertat i transcendim el nostre ego. La llibertat existeix i és la
nostra capacitat de pensament i la nostra autonomia per triar; només cal
atrevir-se a exercir-la.
La
difusió del pensament crític sens dubte és una necessitat social. Sigui per
poder destriar què hi ha de debò en un discurs polític, en una predicació
religiosa, en una afirmació científica o en una notícia periodística difosa
pels mitjans de comunicació, el pensament crític pot aportar indicis útils per
separar la palla del blat.
Preguntar-se
sobre la necessitat de formar un pensament crític sembla un requisit per a
qualsevol acció educativa. Implica, en efecte, conèixer i comprendre les raons
que tendeixen a aquesta finalitat educativa. En el context particular d'aquesta
secció, formar l'agudesa d'algú significa desenvolupar les seves aptituds
intel·lectuals, una facultat o funció particular. El pensament crític ocupa un
lloc important en la vida adulta, doncs facilita les eleccions personals en
fer-les més clares, en particular respecte d'àrees com l'orientació
professional, l'adopció d'un estil de vida o l'adquisició de béns materials;
aquestes eleccions cada vegada es compliquen més i representen sectors vitals
per exercir el pensament crític. No obstant això, sembla correcte establir que
no està suficientment desenvolupat en el si de la població i aquest fet és el
que ens limita molt com a cultura i com a poble. A nivell individual és possible
sobrepassar els límits imposats per la massa social capitalista i esdevenir un
ésser, si més no, de mentalitat lliure. Crec que queda molt camí per recórrer i
moltes muntanyes per pujar per arribar a apropar-nos a una societat més justa,
igualitària i sobretot amb llibertat de pensament. Però si no lluitem pel que
creiem just, el nostre discurs mai serà escoltat. Em quedo amb una frase
impactant extreta del curtmetratge, A los
niños perdidos: “...Y todo esto lo edificarás sobre la hostilidad general, porque los que
se han despertado son la pesadilla de aquellos que todavía duermen”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada